15 december 2010

Julmode


Älgen Hans
Melodi: Helan går



Älgen Hans, han äter både sten och grus
Älgen Hans, han välter stora hus
Älgen, älgen, älgen-älgen
Älgen, älgen, älgen-älgen
Älgen Haaaaaaaaaaaans...
...han har så stora horn!


Detta är den underbaraste snapsvisan på länge, må jag säga!
Men vad har den med julmode att göra? Egentligen ingenting, men jag har hittat på en åsnebrygga i alla fall. Man slutar nämligen detta snapsande med att ta upp älgens utseende. Som att det skulle vara något konstigt med att ha stora horn.På samma sätt funderar vi människor; utseendet spelar ofta stor roll, fast vi försöker förneka det.
Jag filosoferade lite om vad julen åstadkommer på modefronten och kom fram till två slutsatser.
Den första är att julen plötsligt gör det okej att traska omkring i mjukiskläder och överstora yllesockor och eventuellt också en tomteluva som pricken över i. Skulle någon komma gående på stan i den utstyrseln någon annan tid på året skulle denne nog få sig en drös skumma blickar. Men nu i juletider är vi alla så gemytliga och mysiga, att alla bara tycker det är trevligt. Och inte mig emot, jag trivs bra i mjuka kläder, och, framför allt - yllesockor.

Den andra sidan av det hela har en helt motsatt effekt. På julfest skulle nämligen ingen få för sig att klä sig i ylletröja, då är det detta som gäller:


Man ska imponera på chefen, vara festfin, klä sig i rött och vara sexig men samtidigt söt. Och i år bör man tydligen klä sig i velour dessutom (kan någon förklara varför detta grymma material uppfanns från första början??). Jag är inte förtjust. Klänningen är från Nelly, ifall någon faktiskt skulle kunna tänka sig att klä sig i det där. 
Hur som helst så kan vi ju konstatera att julfesterna tycks ha lite av en egen (kvinnlig) klädkod. Jag vet inte hur det är bland er herrar, känner ni er lockade av röda slipsar i juletider?

Dags att sluta svamla, men jag vill bara tillägga att man faktiskt kan ha yllesockor på sig hela året. Förutom på julfest, kanske. 

Anna

P.S: Läs dagens Västis för ytterligare julsvamlerier skapade av mig. D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar