23 december 2010

Dan före dopparedan


Om två och en halv timme är det officiellt julafton i Finland. Jag har inte riktigt insett det själv ännu. Av just den orsaken tänker jag faktiskt vara så grym att jag bara skriver några meningar och sen pyser iväg för att packa mina sista julklappar. Eller tja, alla min julklappar utom två för att vara lite mer exakt. Det kommer bli en lång natt. Men för att nu komma med något så tänkte jag dra till med en klassiker, nämligen "Tomten" av Viktor Rydberg. Den passar ju också ypperligt med tanke på detta aningen kalla vinterväder som plötsligt dök upp i vårt land. Bilens termometer visade inte mindre än -24 och kallare har meteorologerna ännu utlovat.  Men tillbaka till tomten; här kommer de två första delarna av dikten. Vill du läsa hela rekommenderar jag varmt denna sida, där dikten finns, åtföljd av mysiga illustrationer.


Midvinternattens köld är hård,
 stjärnorna gnistra och glimma.
 Alla sova i enslig gård
 djupt under midnattstimma.
 Månen vandrar sin tysta ban,
 snön lyser vit på fur och gran,
 snön lyser vit på taken.
 Endast tomten är vaken.

Står där så grå vid ladugårdsdörr,
 grå mot den vita driva,
 tittar, som många vintrar förr,
 upp emot månens skiva,
 tittar mot skogen, där gran och fur
 drar kring gården sin dunkla mur,
 grubblar, fast ej det lär båta,
 över en underlig gåta.


Får man önska god jul redan? Jag gör det i alla fall.
God Jul önskar Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar