06 december 2010

Grattis Finland



Grattis Finland på självständighetsdagen,
en dag så pompös att den nästan bryter mot lagen.
På TV visas filmer om elände och krig,
som "saving private ryan" , en enda intrig.

Den här dagen tycker jag att är ganska eländig,
hur firar man ens att man blivit självständig?
Skall vi bara stå där och hålla hand,
se på vår flagga och sjunga "vårt land" ?

Idag skall man se på självständighetsbalen,
och skratta åt de dumma klädes valen.
Vissa ser bara förjävliga ut,
med en klänning som ser ut som en glasstrut.

Titta där, ooh vilken vacker klänning,
kostade helt säkert en rejäl penning.
Kan du svara på detta, så är du snäll,
är det värt det, när du bara har på den en kväll?

Imorgon får man läsa om deras högstatus stämpel,
och om vem som såg ut som en svan, till exempel.
Jag skall inte sitta och slita mig i håret,
dessa dumheter händer bara en gång om året.

Nu kära läsare, lyssna och lär,
några dagar till så är julen här.
denna julafton blir stor och pompös,
längtar så att man nästan blir nervös.

Ganska intressant om man tänker till sist,
för jag är trots allt en vinterpessimist.

1 kommentar:

  1. Sv: Får jag väl säga grattis på födelsedagen ,då:)
    Ja, visst är det svårt att önska sig saker till både födelsedag o julafton.

    SvaraRadera